niedziela, 20 grudnia 2009

Drobne sumy wcale nie są drobne

Nawet najlepsze inwestycje na nic się zdadzą jeśli nie panujesz nad swoim budżetem domowym. Podstawa budżetu to więcej zarabiaj niż wydajesz, czyli odwrotnie niż budżet naszego państwa. Jeśli już osiągniesz ten poziom możesz sobie pogratulować bo nie jest to norma, a niestety możliwość wzięcia kredytu kusi na każdym kroku, chociażby w reklamach przedświątecznych, trzeba ich unikać za wszelką cenę. Kolejnym krokiem do poprawy sytuacji finansowej jest zauważenie że drobne kwoty zbierają się z czasem w coraz większe, dobrym sposobem aby to zauważyć jest skarbonka, wrzucając do niej codziennie po np. 1,50 zł po roku otrzymujesz 547 zł i 50 gr., dla mnie to już solidna kwota.
Zakładając że masz 5000 zł na lokacie w Open Finance oprocentowanej na 5,65% pytanie ile trzeba trzymać pieniądze aby otrzymać 547 zł ? Odpowiadam: 671 dni, czyli ponad rok i 10 miesięcy.

Pomysłów aby zaoszczędzić więcej niż wspomniane 1,50 zł jest sporo, poniżej kilka sposobów które ja stosuję:

  • rób plan co masz zamiar kupić w danym miesiącu (oprócz produktów codziennego użytku i jedzenia)
  • na zakupy do supermarketu wybieraj się zawsze z listą
  • zwracaj uwagę na ilość produktu który kupujesz, często kupujesz mniej za więcej, przykładem tutaj może być kawa rozpuszczalna, zawsze kupuję największe możliwe opakowanie bo jest najtańsze
  • tankuj na stacjach samoobsługowych Neste, paliwo mają dobrej jakości a oszczędzasz na obsłudze która i tak jest wolniejsza od automatu
  • jak najwięcej rzeczy staram się kupować przez Internet, w przypadku np. sprzętu AGD jest dużo taniej niż w tradycyjnych sklepach
  • warto spytać czy za płatność gotówką otrzymuję się rabat
  • używaj energooszczędnych żarówek, w zakupie są dużo droższe ale z czasem się zwracają
Oczywiście w wszystkich należy mieć umiar, w tym w oszczędzaniu, ja stosuję podejście że jeśli zarobię dodatkowo np. 100 zł to trochę poluzowuję moje zapędy oszczędnościowe i kupuję coś czego nie planowałem.

Jeśli masz jeszcze inne pomysły na oszczędzanie drobny kwot to zapraszam do komentarzy.

2 komentarze:

  1. Bardzo ciekawy wpis. Ja również staram się oszczędzać, ale jakoś brak mi motywacji na sporządzenie budżetu wydatków.

    Kiedyś nawet myślałem nad tym, na co wydaję całą pensję. Mam nieodparte wrażenie tego, że moje pieniądze gdzieś się rozchodzą.

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja bym jeszcze dodał, że należy unikać hipermarketów i zaopatrywać się w dyskontach np. Lewiatan - dużo polskich produktów i często przecenionych o połowę (herbata, czekolada, konserwy itp) Nawet z kończącą sie data nic się nie ryzykuje kupując przeterminowana herbate a jest taniej;-)

    OdpowiedzUsuń